İlham ve Vahiy

...Sonra ilhamlar cihetine baktı, gördü ki; Sadık ilhamlar, gerçi bir cihetle vahye benzerler ve bir nevi mükaleme-i Rabbaniyedir fakat iki fark vardır.
    Birincisi: İlhamdan çok yüksek olan vahyin, ekseri melaike vasıtasiyle ve ilhamin, ekseri vasıtasız olmasıdır. Mesela: Nasıl ki bir padişahın iki suretle konuşması ve emirleri var.Birisi, haşmet-ı saltanat ve hakimiyet-i umumiye haysiyetiyle bir yaverini, bir valiye gönderir. O hakimiyetin ihtişamını ve emrin ehemmiyetini göstermek için, bazan, vasıta ile beraber bir içtima yapar, sonra ferman tebliğ edilir.
     İkincisi:Sultanlık ünvaniyle ve padişahlık umumi ismiyle değil, belki kendi şahsıyla; hususi bir münasebeti ve cüz-i bir muamelesi bulunan has bir hizmetçisi ile veya bir ami raiyetiyle ve hususi telefonuyla hususi konuşmasıdır. Öyle de; Padişah-ı Ezeli'nin, umum alemlerin Rabbi ismiyle ve kainat Halikı  ünvaniyle, vahiy ile ve vahyin hizmetini gören şümullü ilhamlariyle mükalemesi olduğu gibi; her bir ferdin, her bir zihayatın Rabbi ve Halikı olmak haysiyetiyle, hususi bir surette, fakat perdeler arkasında onların kabiliyetine göre bir tarz-ı mükalemesi var.
    İkinci Fark: Vahiy gölgesizdir, safidir, havassa hasdır. İlham ise; gölgelidir, renkler karışır, umumidir; melaike ilhamları ve insan ilhamları ve hayvanat ilhamları gibi çeşit çeşit, hem pek çok enva'larıyla, denizlerin katreleri kadar kelimat-ı Rabbaniyenin teksirine medar bir zemin teşkil ediyor..........Tarihçe-i Hayat...Kastamonu Hayatı...syf 307...Said Nursi ...Sözler Yayınları...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Sofya Tolstoy Anıları. ( Tam metin)

Son Durak - Tolstoy'un Son Yılı,,- tam metin, sesli okunuşunu YouTube' tan dinleyenilirsimiz-

İZMİR' Lİ BİR ŞAİR VE ROMANCI VE ÖYKÜCÜ NECATİ CUMALI...